Kinderen
Onze wortels liggen niet alleen in de gezondheidszorg, maar ook in het onderwijs. Door die ervaring zijn we bekend met de doelgroep en hun problemen. Wij behandelen vanuit het gezinssysteem en nemen vandaaruit zowel de diagnostiek (onderzoek) als de behandeling van leer- en gedragsproblemen mee.
Wat is onze werkwijze?
Voordat jouw kind in aanmerking komt voor hulp heb je een verwijzing ontvangen van de huisarts of de jeugdarts of je komt via de gemeente binnen (toegangsteam; in Dongen De Entree). Vervolgens kun je als ouder je kind aanmelden via onze site; jongeren vanaf 16 jaar mogen zichzelf aanmelden.
Sinds 2015 wordt de jeugdzorg vergoed door de gemeente. Dit betekent dat zowel jij als wij ons aan een aantal regels moeten houden. Voor de intakefase houdt dit in dat beide ouders toestemming moeten geven voor behandeling van hun kind, de uitwisseling van persoonsgegevens en de duur van de behandeling.
Wij werken samen met de Hart van Brabant-gemeenten Dongen, Gilze-Rijen, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Waalwijk, Loon op Zand en Heusden. Indien uw kind in één van deze gemeenten woont, kun je jouw kind bij ons aanmelden. Let op: wij kunnen i.v.m. contractering in 2025 helaas geen kinderen meer aannemen uit de regio West-Brabant-Oost.
Individuele behandeling in het Engels is mogelijk; voor andere talen kan gebruik worden gemaakt van een tolk. If you’re not comfortable with Dutch or still learning; most of our treatment offer is also available in English, or by a tolk for other languages.

Bekijk de verschillende stappen:
1. Oriëntatie
Na aanmelding vragen we ons af: Wat is er precies aan de hand? Welke vragen heb je voor ons en welke zorgen heb je als ouders? Zijn er ook zorgen van school? Wat was de aanleiding om je kind bij ons te melden? Hebben we te maken met een probleem of is er sprake van een beperking? Om een goed overzicht te krijgen, wordt er ook gebruikgemaakt van vragenlijsten.
2.Intakefase
Tijdens de intakefase hebben we altijd een eerste gesprek met beide ouders, omdat die als hechtingsfiguren de hoofdrol spelen. Daarna betrekken we je kind erbij. (Jongeren vanaf 16 jaar kunnen ervoor kiezen om alleen te komen.) Jij blijft van het begin tot het eind betrokken bij de behandeling. Wij kunnen geen verandering bewerkstelligen zonder jouw uitdrukkelijke steun en support. Samen kijken we of de zorg van de ouders en de last van het kind op één lijn zitten. Wat willen de ouders graag anders? Sluit deze behoefte ook aan op wat voor het kind wenselijk is?
3. Gesprek
Na de gesprekken met de ouders volgt een afspraak met het kind. Je kind kan dan, met of zonder jouw hulp, afhankelijk van de leeftijd, vertellen wat zijn of haar last is en waar het bij geholpen wil worden.
4. Behandelplan
Op basis van de verzamelde informatie komen we tot een behandelplan. Een deel van dat plan zal altijd bestaan uit gesprekken in het bijzijn van jou en jouw kind. Daarnaast wordt er zo nodig een individuele therapie ingezet voor het kind. We werken vooral ervaringsgericht, soms individueel en soms in groepsvorm, op een manier die prettig is voor het kind. We werken met concreet, vaak visueel materiaal.
5. Diagnostisch onderzoek
Als wij denken dat een diagnostisch onderzoek nodig is, dan wordt dit met de ouders en het kind besproken. Voorbeelden zijn een onderzoek naar concentratieproblemen, een persoonlijkheidsonderzoek etc. Dit onderzoek kan bestaan uit een observatie op school, intelligentietest en overige psychologische testen afhankelijk van de onderzoeksvraag en hypothese.
6. Behandeling
In het behandeltraject creëren we een zorgcirkel rond het kind. Dat betekent dat we de omgeving van het kind (denk aan school, andere gezinsleden en eventueel hulpverleners) zoveel mogelijk betrekken bij de behandeling. We brengen de zorg van school in eerste instantie via vragenlijsten in kaart. Later volgt zo nodig een telefonisch gesprek of een bezoek. Bij zo’n bezoek worden de ouders en het kind zoveel mogelijk betrokken.
Welke klacht heeft jouw kind?
De klachten waarmee cliënten een beroep op ons doen zijn heel divers. Je kunt onder meer denken aan:
- faalangst, onzekerheid
- onderpresteren en (dag)dromen bij een ontwikkelingsvoorsprong
- bang zijn
- hyperactiviteit
- onzindelijkheid
- opvoedings – en ontwikkelingsproblemen
- problemen die het gevolg zijn van een traumatische ervaring, zoals: scheiding van de ouders, het overlijden van een geliefde, seksueel geweld
- communicatieproblemen en/of conflicten in het gezin
- problemen met assertiviteit en weerbaarheid
- problemen met zelfbeheersing (zoals driftbuien)
- moeite met het maken en houden van vrienden
- gepest worden / zelf pesten
- concentratieproblemen
- slecht slapen
- gedragsproblemen
- hypersensitiviteit
- somberheid
- leerproblemen zoals moeite met lezen, spellingregels niet onder de knie krijgen, moeite hebben met tafeltjes, klokkijken en andere rekensommen, niet mee kunnen komen in de les
Welke therapie past bij jouw kind?
Medicatie
In sommige gevallen wordt als aanvulling op de behandeling medicatie geadviseerd. Hier kan bijvoorbeeld aan gedacht worden als er sprake is van concentratieproblemen of stemmingsklachten.
Lees meerEMDR
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een bewezen effectieve behandelmethode, die al vanaf jonge leeftijd kan worden ingezet…
Lees meerACT
ACT, oftewel Acceptance and Commitment Therapy, is een moderne en effectieve vorm van psychotherapie die gericht is op het vergroten van psychologische flexibiliteit en welzijn…
Lees meerOplossingsgerichte therapie
Oplossingsgerichte therapie is een effectieve benadering binnen de psychologie die zich richt op het vinden van haalbare oplossingen en het bevorderen van positieve veranderingen in het leven.
Lees meerVeerkrachttraining met behulp van paarden
Therapie met paarden wordt in principe enkel in groepsverband aangeboden. Het delen, afstemmen en (samen)werken in een groep dient dus haalbaar te zijn.
Lees meerHeartmath
Met behulp van hartcoherentiemethode van Heartmath kun je direct terugzien welke techniek je in kunt zetten om rustig te worden bij teveel angst, spanning of frustratie.
Lees meerMindfullness Based Cognitive Therapy
Via mindfulness leer je op een andere manier met negatieve gedachten, gevoelens en stress om te gaan. Je ontdekt dat het niet mogelijk is gedachten te ‘stoppen’, maar dat je wel in staat bent om te stoppen gedachten automatisch aandacht te geven.
Lees meerWorkshop mindfulness-compassie
Wanneer we mindfulness beoefenen, leren we om bewust aanwezig te zijn bij het leven zoals het zich van moment tot moment aan ons voordoet. Maar hoe gaan we om met de momenten die extra moeilijk en pijnlijk voor ons zijn en waar we onder lijden?
Lees meerU kunt via deze pagina meer informatie aanvragen of u aanmelden voor een intake